Zoldjogsi.hu
Egy szusszanásnyi levegő se hiányozzon

 

A közúti járművek fogyasztását, menetstabilitását, jelentősen befolyásolja, alakítja a gumiabroncsok állapota, a bennük lévő levegőnyomás.  Valljuk be kevés gondot fordítunk az abroncsokra, pedig a biztonságos autózás egyik legfontosabb feltétele, hogy minden rendben legyen velük.
 
a túl magas levegőnyomásAz alaptétel, hogy csak a gyártó által javasolt méretű és szerkezetű abroncsot használjunk. Ez azonban csak akkor jelenthet gondtalan autózást, ha állapotukat rendszeresen ellenőrizzük. Célszerű minden indulásnál legalább szemre megvizsgálni őket, minden második, harmadik tankolásnál pedig műszerrel ellenőrizni a levegőnyomást. Szemre ugyanis jó néhány tized bar nyomást is tévedhetünk, legfeljebb a nagyobb eltérést vehetjük észre, legalább is mínuszban, mert a nagyobb nyomás szinte észrevehetetlen.
 
Az előírtnál nagyobb levegőnyomás előnyei:
  • Gördülési ellenállás értéke alacsonyabb
  • Tüzelőanyag-fogyasztás kevesebb
  • A gumiabroncs felfekvési felülete kisebb
 
Hátrányai:
  • Gumiabroncs élettartama rövidebb
  • Jármű menettulajdonságai rosszabbak
 
A túl alacsony levegőnyomás hátrányai:a túl alacsony levegőnyomás
  • Gumiabroncs nagyobb felfekvési felülete
  • Nagyobb gördülési ellenállás
  • Magasabb tüzelőanyag-fogyasztás
  • Gumiabroncs nagyobb kúszása
  • Gumiabroncstűz veszélye
Példa: kb. 10-20 % -kal alacsonyabb gumiabroncsnyomás esetén kb. 2% -kal több tüzelőanyagot fog felhasználni
 
Az előírt levegőnyomás előnyei:
  • Optimális felfekvési felület
  • Kisebb gördülési ellenállás
  • Kevesebb tüzelőanyag-felhasználás
  • Hosszabb élettartam
Példa: Az előírt levegőnyomással üzemeltetett gumiabroncs legalább 10.000 km-rel többet fut annál, mint amelyet az előírtnál 10%-kal alacsonyabbal üzemeltetnek.
 
Az alacsony levegőnyomás komolyabb balesetet is okozhat, mert a gumi szerkezete a nagyobb deformáció miatt nagyobb hőmunkát végez, túlmelegedhet, emiatt durrdefekt alakulhat ki. Jelentősen befolyásolhatja, ronthatja a menetstabilitást, a jármű „sétálni” kezd az úton, erősebb ívben kisodródhat. A legbiztosabb jele annak, hogy valami nincs rendben a gumi nyomással, ha „elhúz” a kormány, kanyarban sodródik az autó. Az előbbi esetben elöl, utóbbiban hátul kell keresni a hibát.
 
Egy-egy nagyobb kátyún való áthaladáskor, járdázáskor  könnyen sérülhet az abroncs vászonszerkezete. Sok gumis megpróbálkozik ezek  javításával, de nem tanácsoljuk senkinek, hogy ebbe belemenjenek, mert ha kiszakad a vászon nagyobb sebességnél könnyen baleset lehet a vége.
Az abroncs érzékeny a forgásirányra, ezért ha a téli gumit lecserélik, rá kell jelölni. A szerkezet ugyanis ”bekopik” a forgásirányba, ha az megváltozik, akkor az igénybevétel irányának megváltozása miatt jelentős károsodás indul meg. Az abroncs is fárad,szerkezete gyengül még akkor is, ha nem használják. A gyártók megadják a termékükre adott idő garanciát is.
 
Marnitz László

 

A jövő zöldje
Ökodriving
A nagy KRESZ teszt