Zoldjogsi.hu
Gyorsítson gyorsabban

Az olajválság idején jelentek meg az első, az üzemanyag fogyasztás csökkentésére buzdító reklámok. A „Gyorsítson lassabban" plakát arra buzdított, hogy hímes tojásként bánjunk a motor teljesítményének kihasználásával, a gázpedál nyomásával. A cél nemes, az eredmény azonban igencsak kétes volt, belerögződött sokak tudatába, sok évre, épp ellenkező hatást váltott ki, növelte, növeli a torlódásokat, a fogyasztást még ma is.

 
- Mert közúti jelzőlámpánál igenis a lehető legdinamikusabban kell gyorsítani a zöld jelzésre, hogy a csomópontban a zöld időre minél többen átjussanak. Egy-egy fázis kapacitását a rossz szemlélet jelentősen csökkenti. Mivel kevesebben jutnak át, a keresztező utakon nagyobb járműsorok alakulnak ki, az araszolgatás pedig „eszi" az üzemanyagot.
 
- Előzésnél mindig ki kell használni a motor legnagyobb teljesítményét. Ha alkalom adódik az előzésre, azt visszaváltva, a megfelelő sebességkülönbségre felgyorsítva kell megkezdeni, hogy a bal, a veszélyes oldalon minél rövidebb hosszon autózzunk. A motor a megengedett fordulatszám húsz és hatvan százaléka között dolgozik a leggazdaságosabban. A finomabb gázadással, hosszabb ideig történő felgyorsítás nem csak balesetveszélyes hanem többlet fogyasztást is okoz.
 
- Az indulások mindig sok üzemanyagot fogyasztanak, megterhelik a járművet és növelik a környezet szennyezését. Az utazó sebességet dinamikus gyorsítással célszerű elérni, azért is, hogy ne tartsuk fel a követő forgalmat és csökkentsük a fogyasztást. 
 
- Országúton egyenletes tempóval célszerű haladni. Autósort utolérve, ha látható, hogy nincs alkalom az előzésre, akkor már előre vegyék vissza a gázt, a motorféket kihasználva lassítsanak. Motorféknél ugyanis nincs üzemanyag betáplálás. Előzésre készülve jóval hosszabb követési távolságot tartsanak, mint konvojban haladva szokás és ha az előzésre lehetőség nyílik, akkor megfelelő távolságuk lesz arra, hogy felgyorsítsanak, így hamarabb befejezik az előzést. A nagyobb követési távolságot gyakran hátulról „ellopják" a gyorsabbak, de nem kell bosszankodni miatta, rövidesen tovaelőznek majd.
 
- A tempomat nem csodaszer, de egy átlagos vezetőnél jobban takarékoskodik. Aki viszont többre tartja magát, az egy ismert útvonalon kipróbálhatja, hogy az emberi agy érzékenyebb akármilyen szenzornál, megveri a számítógépet egy-két deciliter üzemanyaggal. Ez pedig abból adódik, hogy lejtőknél a számítógép nem engedi gyorsulni az autót, hogy majd az emelkedőnek nekifutva egy darabon eleméssze az autó az így nyert többlet energiát. E sorok írója a Budapest-Zamárdi távolságon gyakorta autózva, közel öt százalékos megtakarítást ért el ezzel a technikával.
 
Marnitz László

 

A jövő zöldje
Ökodriving
A nagy KRESZ teszt