Zoldjogsi.hu
Amikor az öv két életet véd

 

kismama az első ülésenA balesetkutató orvosok már régen bebizonyították, hogy a terhes anyákra nézve a biztonsági öv használata semmiféle külön veszélyt nem jelent, ugyanolyan védelmet nyújt, mint másoknak, de a helyes alkalmazás nagyon fontos. Ügyelni kell a hevederszalag megfelelő vezetésére, ami azt jelenti, hogy a vízszintes ág a has alatt, a vállöv - felfutó ág - a has felett, illetve a mellek között feküdjön fel a testre. Így balesetkor a hevederterhelés a viselőjének az állapota ellenére sem okozhat bajt. Egyébként a magzat közvetlen sérülése ritka, mert az őt körülvevő magzatvíz egyik funkciója éppen az, hogy az ütésektől megvédje. Azonban bekötetlenül, helytelen övhasználat mellett vagy nagy sebességgel ütközve más súlyos sérüléseken túl bekövetkezhet a méhlepény leválása is, ami viszont az anya és a magzat közötti életkapcsolat megszűnésével jár.
 
A kockázat nagyobb a légzsákos gépkocsikban, mert a nők termetük miatt általában közelebb ülnek a műszerfalhoz, illetve a volánhoz. Ütközéskor aztán a bekötetlen test tehetetlenül elindul előre, és a „kiálló pocak" fog először felütközni a kormánykeréken, miközben a felsőtest és a fej túl korán „találkozik" a kezdetkor nagy ütőerővel rendelkező kirobbanó légzsákkal. A következmény súlyos vagy végzetes is lehet. Légzsákos autóban az öv mellőzése természetesen másra nézve is veszélyes, mert a tervező az övhasználattal is számol, ami annyit jelent, hogy a bekötött test már akkor éri el a ballont, amikor annak kiáramló nyílásai nyitottak és így puha párnába zuhan.
Sokszor mások miatt keveredünk balesetbe, ezért nem szabad lebecsülni a rövid utak vagy a városi közlekedés veszélyeit sem, mert ez sem tartozik az áhított örömök közé, ha egy szülés előtt álló anya valamelyik végtagját gipsz, arcát pedig sűrű kötés fedi, de gondolni kell a legsúlyosabbakra, például agyi vagy belső sérülésre is.
 
Ám mindez elkerülhető a helyes övhasználattal, melyben a kismamák segítségére lehet az a praktikus övlehúzó, amely az övheveder megfelelő vezetését biztosítja. Ez a gépkocsi üléséhez rögzíthető ülőpárnából és a mellső részén - combok között - kialakított övterelőből áll.
 
A biztonsági öv vízszintes ágát át kell vezetni a patentekkel rögzíthető övterelőn, amely megakadályozza, hogy a heveder a hason feküdjön fel, s így a terhelés az anya has alatti részét, illetve a csípőt éri.
A gyermek várása és születése maga a csoda. Ne engedjük, hogy e csodát bármi is beárnyékolja. Mindenki kösse be magát!
 
 
A vonatkozó műszaki rendelet szerint gépjárművek környezetvédelmi és biztonsági berendezéseiben semmiféle beavatkozást, átalakítást nem szabad alkalmazni, amely által megváltoznának a jármű környezetvédelmi és biztonsági tulajdonságai, az egyszer már jóváhagyott, az előírásoknak megfelelő jellemzők. A tiltott beavatkozás nem mindig látványos, van úgy, hogy csak alapos vizsgálódás után lehet észrevenni. Ilyen az a biztonságiöv-rögzítő patent, amelyet boltokban is lehet kapni. Ha ezt a patentot a biztonsági övhöz beszerelik (2. kép), akkor megváltozik az öv védelmi tulajdonsága és életmentő képessége, amelyre megkapta az E jelet, az ENSZ-EGB jóváhagyását. Ezzel az átalakítással az öv nem úgy viselkedik, mint eredeti állapotában. Az eredeti állapot látható az 1. képen, ahol az öv a testre feszül. A 2. képen lazán elernyed, tehát nem képes ütközéskor az előre lendülő testet az ülésben tartani, és ezzel megnő a baleseti sérülés kockázata. (3. kép) Azt tanácsoljuk, hogy a vélt sérelemért senki ne kockáztassa feleslegesen az életét. Álláspontunk szerint használatát közúton és a műszaki vizsgán ellenőrizni kellene!
 
 
Kováts László, MAK közlekedésbiztonsági szakértő
A jövő zöldje
Pót-kerék
A nagy KRESZ teszt